Werkervaringsplaatsen kunstmatige intelligentie bij mediabedrijven
Publicatiedatum: 3 maart 2021
Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld en Geluid starten een proef om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de mediasector te stimuleren. Het project moet de deelnemende mediabedrijven helpen hun innovatiekracht te vergroten op het gebied van kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als Artificiële Intelligentie(AI). Om dit mogelijk te maken zijn werkervaringsplaatsen gecreëerd waarin werkzoekenden videomateriaal beoordelen en voorzien van kenmerken (labels), zoals bijvoorbeeld racistisch of romantisch. Het project, dat op 3 maart start, is een samenwerking met Regio Gooi en Vechtstreek, UWV, Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.
Voor de ontwikkeling van AI bij mediabedrijven zijn grote hoeveelheden goed gelabelde videofragmenten nodig. Dit worden datasets genoemd. Het gaat dan om het labelen van beelden als bijvoorbeeld ‘gewelddadig’. Als mensen iets als gewelddadig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan via AI automatisch bepaald worden of er geweld voorkomt in de video. Dit kan dan aangegeven worden als waarschuwing. De ontwikkeling van AI biedt enorme kansen voor de media. Met AI kun je bijvoorbeeld automatisch persoonlijke aanbevelingen geven (zoals bij Netflix), onjuiste informatie opsporen (fake news) of kijkcijfers voorspellen.
Het labelen is arbeidsintensief werk. Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering. Annette Wolthers, wethouder in Hilversum en voorzitter van het regionaal overleg Werk en Inkomen, is erg blij met de samenwerking: “De mediabranche is een belangrijke sector in onze regio. Dat werkzoekenden hier werkervaring op kunnen doen met kunstmatige intelligentie is fantastisch. Dit vergroot écht hun baankansen.” Het project is onderdeel van een breed pakket steunmaatregelen in de regio Gooi en Vechtstreek. Deze maatregelen moeten de werkgelegenheid in de coronacrisis een impuls geven.
In de pilot gaan werkzoekenden als AI-operators aan de slag. Het proefproject moet de deelnemende mediabedrijven kwalitatief goede data opleveren en hen helpen bij verdere innovatie op het gebied van AI. Tijdens de pilot wordt niet alleen bekeken of de kwaliteit van de data hoog genoeg is, maar ook of dit werk volwaardige, betaalde functies oplevert. Bij succes worden de werkervaringsplaatsen in stappen omgezet naar betaalde banen. Kijk voor meer informatie over de pilot op ontwikkeltraject–ai-operator.