Groot tekort aan medewerkers klantenservice door digitalisering
Publicatiedatum: 21 november 2019
In de regio Gooi en Vechtstreek bleef het aantal WW-uitkeringen in oktober nagenoeg gelijk. Dit beeld geldt ook voor Nederland als geheel. In vergelijking met een jaar eerder is er sprake van een regionale afname van WW-uitkeringen van 12,5%.
Het aantal vacatures voor medewerkers klantencontact is als gevolg van de digitalisering fors toegenomen. In de regio Gooi en Vechtstreek, maar ook in andere regio’s, is de functie medewerker klantenservice / klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.
Aantal WW-uitkeringen stabiliseert
Eind oktober verstrekte UWV in totaal 3.682 WW-uitkeringen in de regio Gooi en Vechtstreek. In oktober nam het aantal WW-uitkeringen in de regio ten opzichte van september af met 2 (-0,1%). Het WW-percentage, dat is het aantal WW-uitkeringen ten opzichte van de beroepsbevolking, lag met 2,7% in oktober 2019 in de regio Gooi en Vechtstreek net boven het landelijk WW-percentage van 2,6%. In vergelijking met vorig jaar daalde het aantal WW-uitkeringen in de regio Gooi en Vechtstreek met 526, ofwel 12,5%. In geheel Nederland bedroeg de daling het afgelopen jaar 13,2%.
Klantcontactberoepen
Eind oktober verstrekte UWV in de regio Gooi en Vechtstreek 48 WW-uitkeringen aan werkzoekenden met een klantcontactberoep. Dat zijn vooral medewerkers klantenservice en klantcontact. Een jaar eerder waren dat 53 WW-uitkeringen. De vraag naar medewerkers klantcontact neemt in Nederland toe door de verschuiving van face-to-face contacten met klanten en burgers naar telefonisch en digitaal contact. In de periode juli 2018 – juni 2019 is het aantal nieuwe vacatures voor klantcontactberoepen toegenomen tot 362. In de regio Gooi en Vechtstreek is de functie medewerker klantenservice/klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.
Competenties belangrijker dan diploma
Uit de recent verschenen Factsheet arbeidsmarkt Klantcontactberoepen van UWV blijkt dat werkzoekenden met mbo werk- en denkniveau kansen op werk hebben bij centra voor klantcontact en klantenservice. Complexere vragen zorgen voor een groter beroep op kennis en vaardigheden. Klanten regelen eenvoudiger zaken zelf via zelfserviceportalen. Competenties voor deze functie zijn vaak belangrijker dan een (vak)specifiek diploma. Medewerker klantenservice of klantcontact is een interessant overstapberoep voor werkzoekenden die al werkervaring hadden in de horeca, in een commerciële functie of bij receptie, secretariaat of administratie.