Ervaringsverhaal: “Iedereen moet de kans krijgen zich te ontplooien”
Publicatiedatum: 6 april 2022
Schoonmaak- en servicebedrijf Van Lambalgen is een hecht familiebedrijf. Het werd in 1984 opgericht door Vic van Lambalgen senior. Samen met zijn twee zoons Nico en Herman van Lambalgen bouwden ze het bedrijf verder op en sinds 2020 staat de zoon van Nico, René, aan het roer.
Al lange tijd zet het bedrijf zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In 2018 werd WSP-kandidaat Joey geplaatst.
Eerste contact met WSP
In totaal werken er 15 medewerkers bij het schoonmaakbedrijf. In 2018 wordt Nico benaderd door de WSP-accountmanager Ernst Tukker, met de vraag of het bedrijf werk kan bieden aan kandidaten van het WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek. Nico had eerder iemand in dienst gehad met een afstand tot de arbeidsmarkt, dat was hem goed bevallen. Ernst stelt de 19-jarige Joey aan hem voor, die op dat moment net klaar is met zijn opleiding aan de praktijkschool: “Tijdens de kennismaking zei Joey niet veel, maar daarvan weet ik nu dat hij zo is. Eerst heeft hij via een payroll-constructie bij ons gewerkt. Na drie keer verlenging van dat contract namen we hem in dienst.”
Authentiek
Volgens Nico is Joey behoorlijk schuchter. “In het begin moesten we hem echt aan het praten krijgen. Nu gaat dat beter, ook in de samenwerking met de rest van het team. De jongens lopen geregeld te dollen met hem.” Soms werkt het ook in het voordeel van Joey, dat hij wat lastig contact maakt. Zo zal hij niet snel hulp vragen. Nico: “Dan denk je misschien; wat onhandig. Maar het heeft ook een andere kant. Een voorbeeld is dat ik hem altijd zeg: als het nou heel hard regent in de ochtend, bel mij dan even, want dan haal ik je op. Nou, dat doet hij dus nooit. Hij komt op zo’n dag nat van de regen op het werk. Daarmee toont hij toch ook aan een zekere vorm van authenticiteit en doorzettingsvermogen te hebben. Ik heb daar respect voor.”
Even uitvogelen hoe het werkt
Omdat Joey niet zo makkelijk praat, was het voor Nico uitzoeken hoe hij het beste met hem kon omgaan. “Geen mens is hetzelfde. Het was in het begin uitvogelen hoe we Joey het beste konden benaderen. Inmiddels weten we dat hij goed zelfstandig kan werken, als je maar duidelijk vertelt wat hij moet doen.” Joey werkt gemiddeld 20 uur per week en gaat vaak met Nico op pad. Zijn werk bestaat uit schoonmaakwerkzaamheden, zoals veegwerk, ramen lappen en toiletten schoonmaken. “Dat hebben we stap voor stap opgebouwd”, vertelt Nico. “Eerst de ene werkzaamheid eigen maken en dan door naar een nieuwe taak. Nu werkt hij ook wel eens alleen bij een klant. Dat gaat prima.”
Trouw en loyaal
Al pratende wordt duidelijk dat Nico zichzelf niet ziet als een inclusief werkgever. Het is een vanzelfsprekendheid voor hem. “Het hoort bij het leven, deze mensen horen bij onze maatschappij. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, een werknemer als Joey heeft vaak meer aandacht nodig. Maar met een beetje coaching en begeleiding kom je een heel eind. Ik vind echt dat je deze mensen de kans moet geven om zich te ontplooien. Bovendien krijg je er ook wat voor terug, namelijk hele trouwe en loyale medewerkers. In de vier jaar dat Joey nu bij ons werkt, heeft hij zich één keer ziekgemeld. Dat zegt toch wel wat.”