Als Harrie draag je bij aan het (werk)geluk van een ander
Publicatiedatum: 19 december 2019
De deelnemers aan de Harrie Helpt trainingen leren ook van elkaar. Want naast alle tips en handvatten worden er veel onderlinge ervaringen uitgewisseld. De Harrie Helpt training is er voor organisaties met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tijdens de training krijgen de deelnemers tips voor begeleiding op de werkvloer van deze bijzonder gewone werknemers. De training wordt gegeven door Robin de Rooij van CNV jongeren.
“De training is praktisch en sterk gericht op de doelgroep”, aldus één van de deelnemers die werkzaam is als teammanager facilitair bij een grote organisatie. De deelnemers leren vaardigheden en krijgen verschillende tools aangereikt. Voor degenen die net starten als begeleider op de werkvloer is dat fijn. Ze krijgen de benodigde bagage mee om een goede start te maken als Harrie. Voor de deelnemers die al ervaring hebben met coaching en/of begeleiding op de werkvloer geeft de Harrie Helpt training een verdieping.
Theorie en praktijk
Theorie en praktijk gaan in de Harrie Helpt training naadloos in elkaar over. Een ‘vaste’ deelnemer is iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. De deelnemers krijgen zo een realistisch beeld van waar deze collega op de werkvloer tegenaan kan lopen. Zaken die voor andere medewerkers heel gewoon lijken. Maar ook dan geldt dat begeleiding, ook van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, altijd maatwerk blijft.
Handige hulpmiddelen
De deelnemers krijgen ook een aantal praktische hulpmiddelen aangereikt, zoals de balanskaart en de stille uren lijstjes. Deze laatste behoeft niet veel uitleg, de balanskaart daarentegen vergt wat meer toelichting maar is van onschatbare waarde in de communicatie en begeleiding. Het is een soort van persoonlijk paspoort van de betreffende werknemer dat ervoor zorgt dat de begeleider heel makkelijk signalen kan oppikken over bijvoorbeeld de werkdruk of hoe iemand zich voelt. Wat betekent het als iemand stil is? Zit diegene dan juist lekker in zijn vel of niet? En hoe kun je zien of iemand er nog wel wat taken bij kan hebben, of bepaalde werkzaamheiden juist lastig vindt. Met zo’n persoonlijk paspoort kan de Harrie dus heel snel de juiste begeleiding geven op het juiste moment.
Breed inzetbaar
De Harrie Training is gericht op begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar in de praktijk blijkt de training veel meer impact te hebben. “Ik volg de Harrie Training om iemand met een arbeidsbeperking te begeleiden maar eigenlijk kan ik het veel breder inzetten. Voor collega’s maar ook voor mijzelf. Een mooi voorbeeld daarvan is de balanskaart”, vertelt een van de deelnemers.
De ideale Harrie
Het leuke aan Harrie zijn is dat het veel voldoening geeft. Het is heel menselijk om het fijn te vinden om je steentje bij te dragen aan het (werk)geluk van een ander. Iedereen kan een Harrie worden. Jong, oud en ongeacht opleidingsniveau. De ideale Harrie bestaat dan ook niet, maar hij of zij beschikt wel over een aantal essentiele eigenschappen. Zo moet een Harrie empathisch zijn, onbevooroordeeld en geen gedachten van zichzelf projecteren op situaties of degene die hij of zij op de werkvloer begeleidt.
Interesse in een Harrie Training? Neem dan contact op met Ronald Clous.